Monday, March 10, 2014

Biarkan.

Assalamualaikum//
Segala puji bagi Allah yang memerintah Alam//
Selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW.


Baru baru ini kita dikejutkan dengan berita tergempar kehilangan pesawat MH379. Semoga Allah menjayakan misi pencarian pesawat itu.

Namun di sebalik senario ini, kehairanan berlaku apabila muncul watak yang tidak diduga. Apakah semua ini demi meraih publisiti, menjolok perhatian media atau sebagai hobi sampingan? Memang tidak diduga ramai yg mendoakan mereka yang berada di pesawat itu. Namun kita haruslah bersikap perikemanusiaan dengan menjaga tata tutur dengan tidak menyebarkan fitnah atau berita yang tidak benar.

Mungkin kita tidak berada di tempat mereka. Dan kita tidak merasa apa mereka rasa. Maka sebab itulah kita mampu membuatkan perkara yg serius menjadi kelakar yang hambar. Apa yg mengejutkan ialah lawak lawak ini adalah dilakukan oleh manusia yang mempunyai akal dan normal. Seorang yg berpendidikan dan berpewatakan yang megah. Namun perkara picisan seperti ini pun tidak mampu untuk kita bawa berfikir.

Mungkin suatu hari nanti akan tiba satu bala bencana yg menimpa kamu. Lalu tiada siapa hiraukan kamu kerana kamu ditimpa karma. Nauzubillah min zalik. Bukan itu sahaja malah di laman twitter penuh persepsi persepsi yang wujud daripada 'peramal' yg dtg secara tiba tiba. Penuh kontroversi. Boleh diukur tahap kecerdasan minda mereka melalui tindakan ini.

Apa apapun janganlah kita sekadar menyebarkan #prayforMH370 tanpa melakukan apa apa. Apakah lebih manis jika meluangkan 10minit untuk melakukan solat hajat. Itu mungkin lebih bermakna. Sama sama lah kita berdoa agar misi pencarian pesawat MH370 itu berjaya. Sekian. Wallahualam.